0

Fietsketting versleten meten

Een versleten fietsketting schakelt slecht en veroorzaakt versnelde slijtage van de tand kransjes. Vervang je ketting daarom op tijd, dan gaan je veel duurdere cassette en tandwielen langer mee. Dankzij de super smering van NanoLube st blijft je ketting proper en is de slijtage minimaal. Toch moet je af en toe je fietsketting vervangen. Door regelmatig je fietsketting op te meten en te vervangen als het nodig is kun je onnodige slijtage aan je cassette en je tandwielen voorkomen. Het meten zal het probleem belasting denk ik niet zijn maar ik heb. Zwaar versleten ketting, fietst nog prima: 151 mm - stukje nieuwe ketting (voorraad 145. Dat lukt inderdaad prima. In de modder merk je toch weinig van versleten kransjes en kettingen. 1/2 inch fietsketting 119.2 mm bedraagt. Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan.

fietsketting versleten meten

Wanneer vervang je een fietsketting?

Trek de gezonde uiteinden naar elkaar moet toe en trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Aan het uiteinde dat je in gaat korten moet een enkele binnenschakel overblijven. Houd dan de ketting bij elkaar met je zelfgemaakte kettingtooltje. Een belangrijk verschil ten opzichte van een Shimano, sram of kmc ketting is dat je de breekpen van een Campagnolo ketting van binnen naar buiten ponst. In de bovenstaande video is dat duidelijk te zien. Welk gereedschap heb je nodig? We hebben voor alle gangbare kettingen het meeste gereedschap in huis. Die vind je terug bij al het kettinggereedschap. En uiteraard hebben we ook een ruime keuze in nieuwe fietskettingen. Hieronder wat suggesties voor de snelle beslissers. Wist je trouwens dat het vaak een verstandige keuze is om je fietsketting en je cassette tegelijk te vervangen?

fietsketting versleten meten

campagnolo ketting heeft aan én uiteinde een tie-wrap. Deze zijde mag je niet inkorten! Ook bij Campagnolo fietskettingen hanteren wij de groot-groot richtlijn. Dus schakel eerst voor en achter naar de grootste tandwielen. Filmpje, in de onderstaande video van gcn zie je hoe zij het aanpakken. Enige verschil is dat wij altijd werken met de eerder genoemde groot-groot vuistregel. Leg de ketting op dezelfde manier als bij de andere merken op je aandrijflijn.

5 Beste crosstrainers van 2017 - thuis fit worden met

Kettingslijtage meten - google Groups

In deze video van onze gcn-vrienden zie je precies hoe het moet. Voel je weerstand, check dan of breekpen goed is geponst. Breek het uitstekende deel van de breekpen af met de achterzijde hardloop van de kettingpons of een tang. Sram powerlock en kmc missing Link. Bij een sram of kmc fietsketting gebruik je geen breekpen om de uiteinden te verbinden, maar een Missing Link of een Powerlock. Breng in beide uiteinden een helft van de missing link aan. Haak de missing links in elkaar. Gebruik een tang om de missing link schakels in elkaar te trekken door, afhankelijk van het type tang, te trekken of knijpen. Een Missing Link of Powerlock maak je makkelijk vast. Een andere en makkelijkere manier is om de ketting te draaien. Zodra de missing link zich aan de bovenzijde (boven de achterbrug) bevindt oefen je kracht uit op de ketting. Bijvoorbeeld door de remmen in te knijpen en met je voet kracht te zetten op het rechter pedaal.

Bij een Shimano ketting moeten een binnen- en buitenschakel overblijven. Heeft de ketting een buitenschakel met breekpen? Kort dan het andere uiteinde in zodat een binnenschakel overblijft. Bij een kmc of Sram fietsketting moeten twee binnenschakels overblijven. Maar het allermakkelijkst om te bepalen hoe lang je ketting moet zijn is om de oude er gewoon even naast te leggen. Heb je de juiste lengte gevonden en weet je hoeveel schakels je moet verwijderen? Houd dan de ketting bij elkaar met je eigen gemaakte kettingtooltje. Plaats de kettingpons voor de juiste breekpen (Altijd even dubbelchecken voor de zekerheid) en verwijder de breekpen uit de ketting. Maak de fietsketting vast, bij een Shimano fietsketting plaats je eerst beide uiteinden in elkaar. Als de buitenschakel nog geen breekpen heeft, duw deze dan zelf door opening. Plaats de kettingpons voor de breekpen die je moet ponsen en draai de breekpen erin.

Ligfiets kettingslijtage meten met schuifmaat - google

Laat ook hier plusminus 10 centimeter naar beneden bungelen. Hoe weet ik hoe lang mijn fietsketting moet zijkant zijn? Om te zorgen dat je ketting goed schakelt moet je ketting lang genoeg zijn. Voor het bepalen van de lengte zijn verschillende manieren. Wij werken hier met de groot-groot richtlijn. Dat betekent dat de ketting over je grootste tandwiel voor en achter moet liggen. Heb je een full-suspension mountainbike? Dan moet je rekening houden met het inveren van de achterbrug. Dan geldt de vuistregel: groot-groot 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Deze ketting mag zonder twijfel vervangen worden. fietsketting versleten meten

Kwestie van de bek van de tang in de schakels links en rechts van de missing link zetten. Knijp in de tang om de fietsketting los te maken. De nieuwe fietsketting plaatsen, als het goed trainingsprogramma is heb je bij het verwijderen van de oude afvallen ketting al je voorderailleur en achterderailleur op het grootste tandwiel gelegd. Heb je een Sram Type 2 of Shimano Shadow derailleur? Haal dan eerst de clutch eraf. Voordat je aan de slag gaat kun je met een ketting checker kijken of je ketting wel aan vervanging toe. Haal nu én uiteinde van de ketting door de voorderailleur en leg de ketting op het grote tandwiel. Draai de crank zo dat ongeveer 10 cm ketting naar beneden bungelt. Leg het andere einde van de ketting over het grootste tandwiel van je cassette. Leg de ketting over het bovenste derailleurwieltje (met de klok mee). Haal de ketting achterlangs het palletje en leg de ketting over het onderste derailleurwieltje (tegen de klok in).

Fietsketting vervangen - hoe vervang je de ketting van een

Je zelfgemaakte kettingtool voorkomt dat alles ineens losschiet. Pak na het ponsen beide zijden van rijbewijs de ketting vast, haak de ketting los en verwijder de ketting. Let op dat de ketting niet langs het frame schuurt. Het is zonde als je het frame beschadigt. Nog even ponsen, let er op dat je niet iedere kettingpons voor iedere ketting kunt gebruiken. Dat hangt af van hoeveel speed jouw ketting. Check dus altijd eerst even voor je een kettingpons koopt of hij wel voor jouw fietsketting geschikt. Missing link bij sram en kmc fietskettingen. Heb je een Sram of kmc ketting met een missing link? In plaats van een kettingpons gebruik je dan de missing link tang. Als je naar het uitgelichte schakeltje kijkt zie je hoe de missing Link van kmc werkt.

fietsketting versleten meten

Om de druk van de ketting te halen kun je het achterwiel er even uit halen. Maar nog makkelijker is het om een oude spaak te pakken en die tot ongeveer 10 centimeter af te knippen. Buig de uiteinden om en voila, een zelfgemaakt ketting-tooltje. Het kettingtooltje in actie. Zo gemaakt van een oude spaak en erg handig! Schakel zijkant eerst je voorderailleur en achterderailleur naar de grootste bladen. Steek de omgebogen uiteinden links en rechts van het linkje dat je gaat verwijderen. Dan springt de ketting niet plotseling los als de breekpen is uitgeponst. Voor het uitponsen heb je een kettingpons nodig. Daarmee druk je een van de verbindingspennetjes uit je ketting waardoor deze loskomt.

Wanneer is je fietsketting versleten en aan vervanging toe

Deel dit bericht 6 Februari 2018 tags ketting, regen, hagel, modder en uitdrukken andere troep veroorzaken een heleboel slijtage aan je actie fietsketting. Door regelmatig je fietsketting op te meten en te vervangen als het nodig is kun je onnodige slijtage aan je cassette en je tandwielen voorkomen. We leggen je graag uit hoe je het vervangen van de fietsketting van je racefiets of mountainbike in een paar minuten geklaard hebt. Naast dat je materiaal langer meegaat is het ook nog eens een heel erg lonende klus. Niets fijner dan met een frisse, schone en strakke fietsketting weer de weg op te gaan. Om je fietsketting te vervangen heb je niet veel gereedschap nodig. Allereerst moet je natuurlijk kunnen bepalen of jouw ketting überhaupt aan vervanging toe. Daarvoor kun je voor het meest precieze resultaat een ketting checker gebruiken. In het begin van de bovenstaande video van onze vrienden bij gcn kun je zien hoe de ketting checker werkt en hoe je ook zonder dat handig stukje metaal kunt bepalen of je je fietsketting moet vervangen of niet. Onze voorkeur gaat uit naar meten met een chain checker. Een kettingpons en een oude spaak.

Fietsketting versleten meten
Rated 4/5 based on 517 reviews
SHARE

fietsketting versleten meten Mimonetu, Sun, May, 06, 2018

Verwijder de kettingpons, je hebt nu de situatie als bij. Wrik nu de ketting naar de goede kant open, en de ketting zal van het uitstekende stuk van de pen glijden. Rijg de ketting door de achter- en voorderailleur en bepaal de kettinglengte. De kettinglengte moet altijd zodanig zijn dat de ketting gelijktijdig over het grootste voor- en achtertandwiel kan lopen. Is de ketting daarvoor te kort dan kun je de boel kapot trappen!

fietsketting versleten meten Irujih, Sun, May, 06, 2018

Bij racekettingen heeft de inwendige breedte echter aan kracht verloren, omdat voor 8, 9 en 10 speedsystemen de ketting platen dunner worden. Zo is 8 speed ketting.1mm breed en 9 speed.8mm, terwijl de tandwielen even dik blijven. 10-11 of 12 sp ketting is uitwendig nog smaller. Ook de profilering van de kettingplaten om het schakelen te verbeteren is op deze foto bij de derailleurketting goed te zien. En bij de stadsfietsketting mogen de pennen best uitsteken, want er is toch geen voorderailleur met kooi.

fietsketting versleten meten Qujed, Sun, May, 06, 2018

Hoe smaller de ketting, des te belangrijker het klinken wordt. Duidelijk verschillend is de breedte van de ketting. Gewone fietsen hebben meestal 1/2" x 1/8" (ketting links derailleurfietsen 1/2" x 3/32"  (rechts). Het laatste getal geeft de inwendige breedte aan.

fietsketting versleten meten Yvijasol, Sun, May, 06, 2018

Maar met de 1/2" steek ben je er nog niet: 'gewone' ketting, sachs racefietsketting, shimano ketting (text ig of ug, hg, en geknikte zijplaten). Rohloffketting slt 99, campagnolo C9, pennen zijn bij de betere kettingen na montage geklonken, zie bijvoorbeeld onderstaand detail. Door de -hier stervormige- afdruk op de pen is de kop van de pen iets verdikt. De pen zit nu nog meer klem in het gat en de ketting buigt hierdoor veel moeilijker open.

fietsketting versleten meten Umecomal, Sun, May, 06, 2018

Theorie, hoewel in sommige kringen een tandriem steeds populairder wordt, hebben de meeste fietsen tegenwoordig een kettingaandrijving. Alleen op beurzen kom je sporadisch ook nog wel een cardanaandrijving tegen en een tandriem blijft voorbehouden aan naafversnellingen. Fietskettingen hebben nu allemaal een steek van 1/2" (ca.7mm dat is de hartafstand van de om de scharnierpennen gelagerde rollen. Op historische fietsen kom je nog wel andere tegen, en baanfietsen hadden nog heel lang een blokketting met een steek van 1". Shimano probeerde ooit een baangroep met een kettingsteek van 10mm (nooit de achternaaf kopen - ebay kopers opgelet!-  tenzij je weet waar je aan begint).

Voeg een reactie

Jouw naam:


Commentaar:
Code van afbeelding: